Firefox Firefox - Strona startowa

Aby ustawić stronę http://www.salesnews.pl jako swoją stronę startową:

salesnews.pl Przeciągnij i upuść logo "SN" znajdujące się obok na ikonkę strony domowej (domek) na pasku Twojej przeglądarki

Potwierdź wybór klikając "Tak"

Temat dnia

Źródło: Fotolia

Team coaching – narzędzie do budowania i wspierania zespołu.



Coraz częściej słyszymy od managerów, że mają problem z motywowaniem swoich pracowników, z ich zaangażowaniem w pracę. Szukają też szybkiego remedium na rozwiązanie tego problemu, jednocześnie oczekując systemowych, zaradczych rozwiązań.

To z czym się stykają managerowie to zmiana nie tylko pokoleniowa, a raczej zmiana funkcjonowania gospodarki. W chwili obecnej funkcjonujemy w erze komunikacji, która charakteryzuje się innym funkcjonowaniem środowiska od tego jeszcze z przed 20 lat. Wcześniej głównym zasobem była maszyna. To dzięki mechanizacji wielu procesów udało się stworzyć nowy ład społeczny. W dużym uproszczeniu model rodziny zmienił się z 12+2 na 2+2, ludzie pracowali na podstawie umów o pracę, w zdefiniowanym 8 godzinnym systemie pracy, a zarządzanie oparte było o autorytet. Obecnie kluczowym zasobem jest wiedza i informacja i ta zmiana dokonała kolejnej rewolucji w funkcjonowaniu środowiska. Ludzie żyją w modelach rodzinnych różnych, 1+N, ( wolne związki, rodziny, osoby samotnie wychowujące dzieci, single itp. ) ludzie pracują w trybie zadaniowym, a forma pracy coraz częściej to kontrakt ( managerski, umowy cywilnoprawne, jednoosobowe działalności gospodarcze i inne). Jednocześnie zaczęto funkcjonować w oparciu o wielozadaniowość. Coraz częściej wykonujemy wiele czynność jednocześnie, funkcjonujemy w wielu zespołach jednocześnie i pełnimy wiele ról jednocześnie.

Te zmiany, które dzieją się na naszych oczach od kilku, kilkunastu już lat maja bardzo duży wpływ na funkcjonowanie zespołów. Sposób zarządzania w oparciu mechanizmy kar i nagród czy autorytetu nie dają już skuteczności i nie zapewniają efektywności obecnym zespołom. Dzisiejsze zespoły wymagają od managerów innego podejścia niż to które miało miejsce jeszcze kilka lat temu. Zbudowanie zespołu czy też poprawnie funkcjonowania zespołu wymaga od managera dostrzeżenia człowieka i umiejętnego reagowania na jego potrzeby.

Do zbudowania efektywnego zespołu nie jest już dzisiaj niezbędny charyzmatyczny lider, a lider, który jest uważny na procesy zachodzące we własnym zespole, w zespołach w których on funkcjonuje, w zespołach które funkcjonują w jego organizacji i poza jego organizacją przy jednoczesnym zachowaniu uważności na jednostkę i jej potrzeby w aspekcie potrzeb tych wszystkich innych członków systemu.

Zatem jak to osiągnąć? Kluczem do sukcesu obecnego managera jest jego kierunek rozwoju z zakresie następujących kompetencji :

  • uważność
  • słuchanie
  • umiejętność radzenia sobie z emocjami pojawiającymi się w zespole
  • Inspirowanie
  • towarzyszenia w rozwoju

Powołując się na badania Patricka Lencioniego, kluczem do sukcesu w zespołach jest zaufanie. Zaufanie budować może osoba, które jest uważna na innych, potrafi słuchać i słyszeć potrzeby członków swojego zespołu, a co za tym idzie potrafi zaspokoić te potrzeby. W takich warunkach zespół osiąga otwartą komunikacje. Jasne i otwarte komunikowanie się ze swoimi członkami zespołu daje możliwość konstruktywnego rozwiązywania konfliktów, które służą do szybszego rozwoju. Zaufanie oraz otwarta komunikacja pozwala na wykształcenie się zaangażowania. Członkowie zespołu są zaangażowani bo czują się ważni, wysłuchani i mają realny wpływ na funkcjonowanie zespołu. Będą zaangażowanym, łatwo przejmują odpowiedzialność za realizację swoich zadań i celów a co za tym idzie dąż do ich osiągania.

Model Patricka Lencioni nie jest nowy, ani nie jest rewolucyjny, pomimo iż wydaje się być prosty jest trudny do zastosowania, bo zmiana jaką muszą doświadczyć managerowie to zmiana na poziomie postawy. Jest to możliwe, a pomocne i służące managerowi jaki i zespołowi w jego zmianie będą narzędzia coachingowe.

Coaching czy też team coaching w tym wypadku to sposób myślenia, a nie tylko narzędzia. To sposób widzenia człowieka również w organizacji, spowodowane nauczeniem się i wykorzystaniem nowych kompetencji. Proces stawania się liderem nowej ery to nauka coachingowego stylu zarządzania, po to żeby zacząć myśleć i zachowywać adekwatnie do potrzeb swojego zespołu, być uważnym i czujny, słuchać i słyszeć, oraz adekwatnie reagować na potrzeby tego zespołu.

10% rabatu na udział w Szkole Coachingu na hasło: „HRnews” http://hprgroup.pl/coaching/program-szkoly-coachingu/

Autor : Izabela Kluzek

Bibliografia :

· Patrick Lencioni „Pięć dysfunkcji pracy zespołowej”.


HPR GROUP

Polecamy

Śniadanie Liderów Sprzedaży

Najświeższe newsy w każdą środę w Twojej skrzynce za darmo!

 

Podziel się swoją opinią