Firefox Firefox - Strona startowa

Aby ustawić stronę http://www.salesnews.pl jako swoją stronę startową:

salesnews.pl Przeciągnij i upuść logo "SN" znajdujące się obok na ikonkę strony domowej (domek) na pasku Twojej przeglądarki

Potwierdź wybór klikając "Tak"

Z rynku

Trudne czasy dla firm szkoleniowych



W 2009 r. obroty firm szkoleniowych spadły o 30%.

Ubiegły rok był najcięższy dla branży szkoleniowej od czasu wejścia Polski do UE. Przedsiębiorcy, starając się zminimalizować skutki globalnej recesji, cięli wszystkie mniej potrzebne wydatki, m.in. te na szkolenia. Bożena Ziemniewicz, wiceprezes Polskiej Izby Firm Szkoleniowych, ocenia, że obroty firm szkoleniowych spadły średnio o 30% w porównaniu z 2008 r., a w niektórych firmach spadek sięgnął nawet 60%.

Według szacunków Polskiej Izby Firm Szkoleniowych w Polsce istnieje około 2,5 tys. firm szkoleniowych. Ogromy popyt na szkolenia wywołał wzrost gospodarczy oraz dostępne od 2004 r. fundusze unijne na ten cel. Jednak kiedy nadszedł kryzys, rozdrobnienie rynku okazało się jego największą słabością. W pierwszej kolejności przedsiębiorcy rezygnowali ze standardowych szkoleń otwartych, w których specjalizują się właśnie małe firmy.

Jak twierdzi Aleksander Drzewiecki, prezes House of Skills, spadek dochodów zależał od sektora, który obsługiwały firmy szkoleniowe. Najbardziej ucierpiały podmioty oferujące swoje usługi małym i średnim przedsiębiorstwom, ponieważ one najmocniej cięły budżety na szkolenia. Podobnie było w firmach, które adresują swoje usługi do biznesu: sektor finansowy, teleinformatyka, leasing. Mniejszy spadek sprzedaży szkoleń zanotowano m.in. w branży spożywczej, farmacji, handlu.

Ratunkiem dla branży szkoleniowej okazały się fundusze unijne. Dla wielu firm są one szansą na przetrwanie ciężkiej sytuacji. Zaletą dotacji jest ich niezależność od koniunktury gospodarczej i to, że projekty szkoleniowe, finansowane ze środków UE, trwają dwa lata. Jednak według Bożeny Ziemniewicz, wiceprezes PIFS, projekty finansowane z funduszy UE są realizowane przez szkoleniowców po kosztach. Dzięki nim mogą przetrwać, ale nie będą się rozwijać.
Według przedstawicieli branży szkoleniowej 2010 r. nie przyniesie zdecydowanej poprawy. Zdaniem A. Drzewieckiego, nie ma czynników, które zdecydowanie pobudziłyby popyt na szkolenia. Ponadto duże znaczenie ma to, jak firma szkoleniowa zareagowała na kryzys. Jeśli zmieniła ofertę, ceny, model biznesowy, to bieżący rok może przynieść jej szansę na rozwój. Według niego branży nie uda się jednak powrócić do stanu z 2008 r.

 

 


Na podstawie: BOS Biuletyn Informacji Szkoleniowych, s. 4, Walka o przetrwanie, luty 2010 r.

Polecamy

Śniadanie Liderów Sprzedaży

Najświeższe newsy w każdą środę w Twojej skrzynce za darmo!

 

Podziel się swoją opinią





Powiązane artykuły

Szkolenia firmowe zgodne ze strategią

W wielu firmach szkolenia pracowników, o ile w ogóle są realizowane, nie opierają się na żadnych strategicznych założeniach.
09.12.2014

„Dowieźć wynik” czyli efektywny menedżer sprzedaży

Firmy inwestują w szkolenia najlepszych sprzedawców i chętnie promują ich awansem na menedżerów sprzedaży. Bywa jednak, że nie radzą sobie oni w tej roli najlepiej...
10.09.2013

„Dowieźć wynik” czyli efektywny menedżer sprzedaży

Firmy inwestują w szkolenia najlepszych sprzedawców i chętnie promują ich awansem na menedżerów sprzedaży. Bywa jednak, że nie radzą sobie oni w tej roli najlepiej...
04.06.2013

Style i role kierownicze polskich szefów cz.1

Blisko pięciuset polskich szefów poddano badaniu „Mapa Stylów i Ról Kierowniczych” (wykorzystywanym na co dzień w szkoleniach zamkniętych i ocenie menedżerów). Odpowiadali oni na 80 pytań behawioralnych.
04.02.2013

8 kroków do udanego szkolenia outdoor

Szkolenie outdoor kosztuje, często niemało. I jak wszystko, na co wydajemy w firmie pieniądze, ma przynieść maksymalne korzyści. Co zrobić, by zysk z zainwestowanych pieniędzy był wysoki i trwały?
25.01.2013

Trudni klienci, trudni handlowcy… czyli jak się odnaleźć w sprzedażowej codzienności?

Szkolenia z tematyki radzenia sobie z trudnymi klientami niezmiennie cieszą się popularnością wśród handlowców. Potrzeba skutecznych recept, pigułek i zasad przyciąga bezradnych sprzedawców.
31.12.2012

Rewolucja w zarządzaniu sprzedażą – już w Polsce!

Czemu szkolenia sprzedażowe nie przynoszą oczekiwanych rezultatów? Dlaczego nie sprawdzają się programy coachingowe? Odpowiedź jest prosta: wystarczy złamać kod do zarządzania sprzedażą!
14.11.2012

Analiza potrzeb – a po co?

Nie ma chyba sprzedawcy, który nigdy nie słyszał o analizie potrzeb. Ja przynajmniej takiego nie spotkałem. Wszyscy o niej wiedzą i wszyscy ją robią. Dlaczego? Bo wszystkie mądre książki i szkolenia sprzedażowe tak mówią. Trzeba i kropka. Czy jednak ktoś zadał sobie kiedykolwiek pytanie: po co? Po co robić analizę potrzeb?
29.03.2012

Gdzie można znaleźć klienta? Prasa.

Przeprowadziłem kiedyś eksperyment, w trakcie szkolenia stacjonarnego rozdałem sprzedawcom (prowadzącym sprzedaż do klientów biznesowych) kilka różnych gazet.
21.12.2011

Trudne spotkania działu sprzedaży

W wielu firmach panuje zwyczaj organizowania, co tydzień lub rzadziej np. co dwa tygodnie, spotkań przedstawicieli handlowych i szefa działu sprzedaży. W teorii spotkania te mają motywować sprzedawców i służyć podwyższaniu ich kompetencji poprzez stałe szkolenia. W praktyce jednak, te regularne pogadanki zazwyczaj nie cieszą się wśród handlowców zbyt wielką popularnością.
08.11.2011