Firefox Firefox - Strona startowa

Aby ustawić stronę http://www.salesnews.pl jako swoją stronę startową:

salesnews.pl Przeciągnij i upuść logo "SN" znajdujące się obok na ikonkę strony domowej (domek) na pasku Twojej przeglądarki

Potwierdź wybór klikając "Tak"

Strefa menedżera

Źródło: www.sxc.hu

Przykazania skutecznego managera



Jak pokazuje praktyka w wielu firmach, o pozornie nowoczesnej strukturze kadrowej, spotyka się managerów, którzy słabo sobie radzą stricte w kwestii relacji z podwładnymi. Kwestia merytoryki, delegowania zadań czy ustalania budżetów, planów i priorytetów to jeszcze nie wszystko. Trzeba po prostu umieć być liderem grupy a tego wielu nie potrafi. Dlaczego?

Wielokrotnie miałem okazję obserwować jak osoby inteligentne, po awansie z grupy a nawet takie z wieloletnią praktyką w dziedzinie „bycia szefem" nie potrafią radzić sobie z komunikacją na co dzień. Także wtedy, gdy mają „pod sobą" ludzi kompetentnych, chętnych do współpracy i nastawionych na wynik. Zaskakująco często osoby na kierowniczych stanowiskach grają nieuczciwe, manipulują, są w postawie tzw. maczo lub wręcz przeciwnie - próbują stać się kolegą lub koleżanką podwładnych. Niektórzy wręcz chowają się przed grupą w swoim gabinecie, zasłaniając się asystentką i permanentnym brakiem czasu. Czy tego oczekuje od nich podwładny?

Jest dowiedzione, iż oczekuje się od swojego przełożonego stabilnego punktu oparcia, by widzieć w nim kompetentną osobę, która wie co robi. Kogoś kogo ludzie chcą słuchać, kto ma autorytet, szczyptę charyzmy. Zwykle angażować się w pracę w zespole kogoś, kogo szanują. Dlaczego to jest takie ważne? Ponieważ IMHO jeśli trzeba wykonywać polecenia kogoś, co do kogo nie ma się przekonania to będzie brakować wiary że działania które się podejmuje warte są zaangażowania. Ważny jest wizerunek tej osoby, ale taki wizerunek jaki podwładni sami sobie stworzą w swoich głowach.

Nagminnie spotykaną postawą jest ostry i wymagający szef, taki który rządzi poprzez postawę kogoś mentalnie mocniejszego, wykorzystując hierarchizację. Zwykle bywa skuteczny ale jednocześnie nielubiany i jeśli jego podwładni mają inną alternatywę odchodzą w najmniej pożądanych momentach. Czasem poprzez intrygę znajdują sposób aby się takiej osoby pozbyć. Szef który rządzi poprzez presję tzw. zamordysta potrafi mieć znakomite wyniki jednak w momencie kiedy zalicza jakiś gorszy okres lub np. ktoś doniesie zarządowi o jego prawdziwych lub sfingowanych słabościach jest kimś, kogo firma bez żalu się pozbywa.

Dla odmiany jest wielu szefów pracujących na luzie, niby atmosfera w firmie jest niestresująca, przyjazna. Kłopot w tym że w takich biznesach na ogół brakuje jasnej oceny pracowniczej - ludzie nie wiedzą czy są OK czy już nie są OK tym bardziej, że widząc ich kolega z biurka obok z zupełnie nieznanej grupie przyczyny nagle stracił pracę. Jaki jest wtedy wizerunek takiego szefa? Czy ludzie mogą się z nim czuć bezpiecznie i traktować go poważnie?

Co jest w takim razie czynnikiem, że jedni są lepszymi szefami niż inni? Co jakiś czas zastanawiam się nad tym poprzez kontekst moich doświadczeń z ponad dwudziestu lat pracy. Nie tylko przemyśleń ale także obserwacji osób, które w tych kwestiach były po prostu najlepsze.

Jakie metody pozwoliły osiągać cel i sprawiały, że w wielu przypadkach udawały się realizację projektów z pozoru niemożliwych. Na co warto stawiać a czego unikać. Tak krok po kroku powstał mój zbiór przykazań skutecznego managera, których dziesięć kluczowych punktów znajdziesz poniżej.

1) Bądź podmiotowy i komunikuj się z poziomu Ja. To moja decyzja, ja ją podjąłem - zamiast komunikatu „decyzja została podjęta",
2) Bądź maksymalnie transparentny, określ jasno i dokładnie co dla Ciebie jest wartością a co antywartością, konkretnie i bez ściemniania i trzymaj się tego,
3) Za każdym razem jeśli podejmujesz trudną decyzję pokaż grupie swoje intencje, dlaczego to robisz, jaka jest Twoja osobista motywacja, jakie są wartości które na tym poziomie się chroni,
4) Przypisuj każdemu członkowi zespołu jasno określona role w grupie, ceń poszczególne osoby odpowiedzialne za jakość i rezultat, nie wahaj się karać, ale i nie bój się nagradzać, nawet jeśli może się to wydawać nienaturalne nagradzanie za dobre wykonywanie zakresu obowiązków,
5) Jeśli ogłaszasz swoją przemyślaną decyzję członkowi zespołowi to nie wycofuj się z niej pod presją ale staraj się znaleźć kompromis w kwestiach dla obu stron szczególnie wrażliwych,
6) Dąż do konsensusu pomiędzy interesem grupy a interesem własnym,
7) Przedstaw spójny system motywacyjny w którym określisz co otrzymają członkowie zespołu otrzymają kiedy cele zostaną osiągnięte lub przekroczone ale także jakie będą konsekwencje kiedy nie zostaną one wykonane na czas,
8) Zawsze staraj się oddzielić stanowiska od interesów, nie tyle ważne jest co ludzie chcą ale dlaczego im na tym szczególnie zależy,
10) Zobacz w człowieku człowieka, ale sam pokaż że chcesz i jesteś w stanie zrozumieć stanowisko drugiej strony,
10) Pomagaj innym gdy tego potrzebują ale też proś innych o pomoc kiedy potrzebna jest ona Tobie.

A jakie są Twoje przemyślenia w tej sprawie?


Robert Szymonek

Artelis.pl, numer seryjny:533008eb-1b5c-4327-8cbc-571e5bef4303

Polecamy

Śniadanie Liderów Sprzedaży

Najświeższe newsy w każdą środę w Twojej skrzynce za darmo!

 

Podziel się swoją opinią