Firefox Firefox - Strona startowa

Aby ustawić stronę http://www.salesnews.pl jako swoją stronę startową:

salesnews.pl Przeciągnij i upuść logo "SN" znajdujące się obok na ikonkę strony domowej (domek) na pasku Twojej przeglądarki

Potwierdź wybór klikając "Tak"

Strefa sprzedawcy

Źródło: www.sxc.hu

Jak nawiązać kontakt z klientem?



Kiedy przychodzi Ci spotkać się z klientem, spojrzeć mu prosto w oczy i nawiązać pierwszy, wspólny kontakt okazuje się, że nie jest to wcale takie proste zadanie. Czasami czujesz lęk, czasami niepokój, niepewność. Pozwól, że zdradzę Ci kilka wskazówek, jak nawiązać kontakt z klientem i utrzymać jego zainteresowanie do samego końca spotkania. Gotowy?

Techniki nawiązywania kontaktu

  1. Od samego początku rozmowy staraj się być miły, uśmiechnięty i pozytywnie nastawiony. Bo nawiązanie prawdziwego kontaktu i przebieg spotkania zależy w dużej mierze od poziomu Twojego optymizmu.
  2. Uważnie obserwuj swojego rozmówcę. Śledź jego zachowanie, ruchy, mimikę twarzy i styl wypowiedzi. To pomoże Ci dopasować się do jego stylu komunikowania się, który powinieneś przejąć i naśladować.
  3. Dobierz odpowiedni ton głosu i podejmij próbę mówienia z taką samą szybkością jak klient. Bądź przy tym miły i zwróć uwagę na to, czy Twój klient się uśmiecha czy nie.
  4. Zwracaj uwagę na intonację, bo ludzie przetwarzają informację wyraz po wyrazie, zdanie po zdaniu. Przypatrz się słowu pisanemu, a zorientujesz się, że kropki, przecinki i średniki to drogowskazy, które mówią i pokazują gdzie się zatrzymać, a gdzie zrobić odstęp miedzy wyrazami.
  5. Spróbuj zorientować się jaki typ rozmówcy reprezentuje Twój klient. Gdy zaczniesz używać podobnego słownictwa zobaczysz, że uda Ci się nawiązać z nim dobry kontakt, a Twoje szanse na sprzedaż gwałtownie wzrosną.

TYPY ROZMÓWCÓW

Wzrokowiec – używa charakterystycznych słów i zwrotów dla swojego stylu wypowiedzi, np.:

  • „Proszę na to spojrzeć!”
  • „Gdy zobaczę ten samochód na własne oczy to przekonam się czy wygląda on tak, jak sobie to wyobrażałem”.
  • „Widzę to tak, że …”

Słuchowiec - wypowiada się mniej więcej tak:

  • „Niech Pan posłucha!”
  • „Sporo już o Was słyszałem!”
  • „Zamieniam się w słuch!”

Czuciowiec, czyli inaczej kinestetyk – ma doskonale wyczulony zmysł dotyku, węchu i smaku. Swoje wypowiedzi formułuje mniej więcej tak:

  • „Czuję, że to może być naprawdę dobre!”
  • „Jeśli tego nie dotknę, to nie uwierzę!”
  • „Zakup tego aparatu może być naprawdę smacznym kąskiem”.

Pamiętaj, powinieneś patrzeć na to w ten sposób: jeśli nie wsłuchasz się odpowiednio w słowa klientów i nie dostosujesz swojego stylu wypowiedzi do ich to nigdy nie doświadczysz, jak może czuć się spełniony sprzedawca. Pomyśl o tym!

Jak nawiązać kontakt z klientem?

Sekretem nawiązania dobrego kontaktu jest przede wszystkim umiejętne dostosowanie się do zachowań, które prezentuje Twój rozmówca i odzwierciedlenie ich. Bo cała sztuka polega na tym, że lepiej słucha się i odbiera ludzi, którzy nadają na tej samej fali. A od tego dzieli Cię już tylko krok do nawiązania współpracy i sfinalizowania transakcji. Czyż nie?


Sebastian Szymański
konsultant ds. sprzedaży, twórca bloga Sebby Sales

Polecamy

Śniadanie Liderów Sprzedaży

Najświeższe newsy w każdą środę w Twojej skrzynce za darmo!

 

Podziel się swoją opinią